Groningen is een heel klein beetje Silicon Valley van Nederland. Er is een grote ICT dichtheid en allerlei start-ups hebben hier hun roots liggen. Ook  interprovider (en vermoedelijke nieuwe partij op de telecommarkt) Ziggo zit in Groningen gevestigd en deze hebben sinds enige tijd een nieuw experiment gelanceerd genaamd Hotspots.

Hotspots is de naam voor het project om alle Ziggo abonnees met een WiFi modem te combineren om zo een heel groot WiFi netwerk te creëren. Ziggo is begonnen met een proef in de wijk Helpman en na deze proef hebben ze besloten om het ook in de hele stad Groningen uit te rollen. Alle abonnees met een WiFi modem hebben deze week een brief op de mat gekregen met de uitleg en instructies over Hotspots.

In de praktijk is het echter iets anders dan in de brief gemeld wordt. Er wordt namelijk geschreven dat als je geen gebruik wilt maken je modem moet afsluiten via ‘Mijn ziggo’. Dit is echter niet waar. Je moet je namelijk bewust aanmelden om deel te nemen. Mensen die dus de brief hebben gelezen en het prima vinden zullen dan nooit meewerken aan het project en dat is zeer spijtig. Waarom deze tegenstrijdigheden er zijn is mij een raadsel en ik hoop dat Ziggo de manier gaat hanteren zoals in de brief vermeldt staat. Anders die ik heel weinig mensen de moeite nemen om in te loggen en het te activeren.

Ook het activeren is voor een leek niet helemaal even simpel ben ik bang. Als je inlogt op ‘Mijn ziggo’ dan staat er nergens duidelijk een verwijzing naar Hotspots. Je moet weten dat het staat onder het kopje ‘Mijn producten’ en dan onder Internet.

Pas na het activeren verschenen voor mij de gebruikersnaam en het wachtwoord. Er stond gelijk een knop bij voor het wijzigen van het wachtwoord. Echter na het indrukken verdwenen de gebruikersnaam en het wachtwoord en moet ik opnieuw de pagina herladen en de hotspots optie selecteren. De procedure heb ik getest in drie browers, Firefox, Chrome en Internet Explorer 9 en telkens dezelfde wijze. Ook na activatie en het noteren van de code blijft onder producten de Ziggo hotspots op uit staan terwijl deze wel geactiveerd is. Dit was te merken doordat er zoals omschreven een extra draadloos netwerk beschikbaar gekomen was genaamd Ziggo. Ik had persoonlijk voor de naam Ziggo – Hotspot gekozen maar ik heb die keuze niet hoeven maken 😉

Een aantal tips voor Ziggo.

– Maak de hotspots vindbaarheid beter op ‘Mijn ziggo’
Maak van de opt-in een opt-out zoals omschreven in de eerste brief.
– Ga op zaterdag met een stand staan ergens in de binnenstad om de hotspots te promoten met daarbij een duidelijke Jip en Janneke uitleg.
– Stel een hotspot team (lees groep studenten die willen bijverdienen) in om deze bij jullie klanten thuis de hotspot te activeren en daarbij uitleg te geven.
– Geef Ziggo monteurs/reparateurs een instructie mee hoe de hotspots te activeren. Hoef je ook geen extra team op te stellen 😉 en jullie eigen mensen hebben meer feelings en betrokkenheid bij Ziggo dan de studenten.

Misschien ben ik wat snel met mijn conclusies en komt Ziggo nog met een vervolgbrief met daarin de procedure haarfijn omschreven maar mocht je toevallig wel interesse hebben dan heb je/Ziggo misschien iets aan mijn blog.

Getekend,

Een tevreden Ziggo klant met soms wat kritische klanttekeningen, beter bekend als klantnummer 14777966

*UPDATE*
Via twitter ben ik vrij snel benaderd door Ziggo om telefonisch benaderd te worden om even over het blog te praten. Dit gesprek heeft inmiddels plaats gevonden.

Een aantal genoemde punten werden besproken en deze werden min of meer recht gezet of toegelicht. De opt-in, opt-out werking die ik schets is niet helemaal juist. Elke avond loopt er nu een verwerking zodat alle WiFi routers aangepast worden. Mijn router was nog niet aan de beurt geweest zodat ik dit zelf moest doen. De situatie is daadwerkelijk opt-out wat een enorm pluspunt is voor het eventuele slagen van de proef.

De vindbaarheid was op korte termijn niet beter te krijgen omdat in principe alle producten onder mijn producten vallen wat op zich logisch als je het bekijkt vanuit het standpunt van Ziggo maar voor een leek wat minder logisch is. Ik heb tijdens het gesprek nog de optie gegeven om de banner de komende weken in te richten voor de hotspot actie.

Medio november komt er daadwerkelijk een actie om de hotspots aan de man te brengen middels een Ziggo bus ergens in de binnenstad.

Monteurs van Ziggo hebben allemaal een instructie gehad over de hotspots.